shockwave therapie

Shockwave | Fysiotherapie Medisport Etten-Leur

Wat is ESWT,  oftewel shock Wave Therapie?

Extracorporale Shock Wave Therapie ofwel ESWT is een doelgerichte medische schokgolfbehandeling van hardnekkige aandoeningen aan het bewegingsapparaat. In de medische wereld werd shockwave therapie als eerste ingezet om nierstenen te vergruizen.

Voor orthopeden en fysiotherapeuten

Deze therapievorm is vervolgens door orthopedisch chirurgen doorontwikkeld tot ESWT, een therapievorm die inzetbaar is voor orthopeden en fysiotherapeuten. Dit klinkt als een pijnlijke elektrische schok maar niets is minder waar, shockwave therapie is een therapievorm waarbij drukgolven worden geproduceerd. deze drukgolven zorgen ervoor dat het aangedane bindweefsel sneller herstelt doordat er binnen het weefsel een aantal adaptaties plaatsvinden zoals:

• Een snellere productie van nieuw weefsel
  • Verwijding van de bloedvaten in het behandelgebied.
  • Aanleg van nieuwe bloedvaten
  • Afbraak van kalkafzetting in één of meer schouderpezen

De fysiotherapeuten van Medsport Etten-Leur maken gebruik van deze therapievorm en alle fysiotherapeuten zijn op de hoogte van de nieuwste behandelmethodes omtrent shockwave therapie.

Shockwave is toepasbaar op verschillende diagnoses:

• Langdurige schouderklachten. Een schouderklacht die lang aanhoudt kan uiteindelijk zorgen voor calcificatie in één of meerdere pezen van het schoudergewricht. Tijdens het gecalcificeerde stadium kunnen er pijnklachten zijn, vooral bij bewegingen boven schouderhoogte, maar kan er ook avondlijke pijn zijn als men op de schouder gaat liggen. De pijn wordt gewoonlijk waargenomen over het zijdelings aspect van de bovenarm.

• Hielspoor klachten (fasciopathie). Bij hielspoorklachten voelt men pijn onderaan de hiel. Deze pijn wordt geprovoceerd in de ochtend en wanneer je start met bewegen. Ook het duwen onderop de hiel geeft een specifiek scherpe pijn.

• Golferselleboog/Tenniselleboog. De golferselleboog wordt gekenmerkt door een scherpe pijn aan de binnenzijde van de elleboog die met één vinger aanwijsbaar is. Hetzelfde geldt voor de tenniselleboog, echter is hier pijn te voelen aan de buitenkant van de elleboog. Beide komen vaak voor na een langdurige overbelasting van de spieren van de onderarm.

• Achillespeesklachten. Achillespeesklachten worden gekenmerkt door pijnklachten tijdens het starten van een (sport)activiteit ter hoogte van de achillespees. Ook kan de achillespees pijnlijk zijn tijdens aanrakingen en soms ook wat gezwollen zijn vergeleken met de niet aangedane zijde.

Wil je weten wat de fysiotherapeuten van fysiotherapie Medisport Etten-Leur voor je kunnen betekenen? Maak een afspraak en wij maken een plan op maat.

Meer blogs